در قولنامه خودرو چه بنویسیم؟

چه فروشنده خودرو باشید و چه خریدار آن باید نکاتی را درباره نحوه نوشتن قرارداد اولیه خودرو یا همان مبایعه‌نامه یا قولنامه بدانید. برخلاف تصور بسیاری از افراد، حتی قولنامه‌ای که به‌صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود وقتی امضای دو طرف قرارداد در پایین آن می‌آید وجاهت قانونی پیدا می‌کند و بر‌اساس بندهای آن و شرط و شروط‌هایی که در آن قید کرده‌اید، می‌توانید نسبت به قرارداد عمل کرده یا آن را فسخ کنید. پس قولنامه را باید دقیق بنویسید حتی اگر طرف دیگر معامله، دوست قدیمی یا قوم‌و‌خویش شماست!

در فرم‌های آماده قولنامه خودرو یک بند به نام شرایط معامله وجود دارد که در آن زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش ذکر شده است. در این بند شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. توصیه ما این است که این شروط را در معامله قید کنید تا در صورت نیاز بتوانید معامله را فسخ کنید.

۱-عدم حضور هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی شماره (شماره دفترخانه) در زمان مقرر، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن معامله تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار موجب فسخ معامله می‌شود.

۲-مسئولیت هرنوع تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله به وقوع پیوسته باشد و نیز مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌های خودرو تا زمان تحویل به عهده فروشنده است. (اگر در فاصله امضای قولنامه تا انتقال پلاک و سند خودرو نزد خریدار می‌ماند، به جای فروشنده بنویسید خریدار.)

۳-همه خیارات ازجمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان اسقاط شد. موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است.

۴-مورد معامله با تمام لوازم موجود و اسناد و مدارک، با رؤیت کامل فنی و بدنه توسط خریدار و کارشناس مورد اعتماد او صورت گرفت و از کمیت و کیفیت آن آگاه است. بنابراین خریدار پس از امضای این قرارداد ادعایی نسبت به عدم سلامت فنی و بدنه خودرو ندارد.
نکته: با امضای این بند خریدار عملاً حق فسخ قرارداد را به دلیل ایرادهایی که بعداً متوجه آن‌ها می‌شود از دست می‌دهد. بنابراین اگر خریدار خودرو هستید حتما و حتما قبل از امضای قولنامه، خودرو را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

۵- معمولا در قراردادها این بند نوشته می‌شود تا حق فسخ از دو طرف گرفته شود:
«طرفین قولنامه حق فسخ از معامله را از خود ساقط می‌کنند، و هر طرف از معامله فوق منصرف شود باید برای جبران خسارات طرف مقابل مبلغ ……. ریال بدون عذر و بهانه به وی پرداخت نماید.» توصیه ما این است که این شرط را در مبایعه نامه بنویسید. هرچند عده‌ای از معامله کنندگان هم هستند که به جای آن کار را ساده‌تر می‌گیرند و دست دو طرف را با نوشتن چنین جمله‌ای برای فسخ باز می‌گذارند: «طرفین معامله به مدت ……. روز (معمولا ۲۴ ساعت) فرصت دارند با پرداخت جریمه‌ای به مبلغ …….. این قرارداد را فسخ کنند.»

در این صورت لازم نیست دلیل مشخصی برای فسخ قرارداد خودرویی که قصد خریدش را داشتید اما از خرید آن منصرف شدید بیاورید و می‌توانید به‌راحتی از آن خارج شوید؛ البته بعد از پرداخت جریمه!

این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.