حجت الاسلام رئیسی درباره معرفی قضات فاسد چه اقدامی خواهد کرد؟

به هرجهت افکار عمومی منتظر است تا ببیند رئیس جدید قوه قضائیه به چه میزان قاطعیت در برخورد با متخلفین و مفسدین درون قوه را عملی می‌کند.

سرویس سیاست مشرق – گفت و گوی زنده آیت‌الله رئیسی با مردم روز یکشنبه دوم تیرماه و همزمان با دومین روز از هفته قوه قضائیه بعد از بخش خبری ۲۱، بصورت همزمان در شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو عدالت و رادیو ایران و تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت پخش می‌شود.

پنجم بهمن سال ۱۳۹۶ بود که آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه خطاب به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور اظهار کرد: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچگونهفسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد و در آینده طبق برنامه‌ای خاص، آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضائیه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. این در واقع اتمام حجت با همه قضات متخلف است تا جای هیچگونه گلایه‌ای باقی نماند و بدانند فساد و ارتکاب جرایم در دستگاه قضائی تاوان بزرگی خواهد داشت. [۱]

۷ ماه پس از وعده ریاست دستگاه در خصوص انتشار اسامی قضات فاسد، نام دو قاضی متخلف و مجرم در رسانه‌ها منتشر شد و سخنگوی قوه قضائیه جزئیات آن را خبری کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به قطعی شدن حکم دو قاضی مجرم در دستگاه قضا نام آنها را منتشر کرده است. وی که در یکصدوسی‌امین نشست خبری‌اش سخن می‌گفت تأکید کرد: یکی از این افراد رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش مطرح و به سلب صلاحیت قضائی و انفصال دائم از شغل قضائی در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ حکمش قطعی شد. وی افزود: دیگری مجید شکاری فرزند خسرو رئیس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری ۲ تهران به اتهام فساد مالی و اخذ رشوه در دادگاه عالی محکوم و حکمش قطعی شد و به سلب صلاحیت قضائی و بازخریدی محکوم شد و رأی قطعی است. این نخستین‌بار است که قوه‌قضاییه بعد از وعده رئیس دستگاه قضا و مطالبه رهبری اسامی قضات فاسد را منتشر می‌کند.

به هرجهت آملی لاریجانی سال‌ها پس از پیشنهاد و مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر معرفی قضات فاسد، راهی را شروع کردند که معلوم نشد چرا در همان دو فرد معرفی شده متوقف شد، اما تابوی معرفی و رسانه‌ای کردن چهره و مشخصات قضات فساد شکسته شد.

قطعاً جناب رئیسی می‌دانند یکی از راه‌های ترمیم چهره قوه قضائیه در میان عامه مردم، معرفی افراد است که درون قوه فساد و خطایی مرتکب شده‌اند لذا با توجه به شعارهای رئیس محترم قوه قضائیه به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های ایشان باید معرفی قضات متخلف و فاسد به مردم باشد.

اخیراً نیز محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در دوره جدید تشدید شد و با جدیت پیگیری کردیم این بود که حکم انفصال ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف صادر شد. عده‌ای از این قضات هم از مشاغل قضائی و هم مشاغل دولتی انفصال پیدا کردند و عده‌ای دیگر فقط از مشاغل قضائی انفصال پیدا کردند و پرونده عده‌ای از این قضات به دادگاه برای رسیدگی ارسال شده است؛ همچنین از بیش ۴ هزار نفر تشویق شد. [۲]

جناب رئیسی درباره این ۶۰ قاضی توضیح بدهند که اگر پرونده این اشخاص نهایی شده است، چه زمانی و چگونه اسامی آنها برای مردم افشا و علنی خواهد شد.

به هرجهت افکار عمومی منتظر است تا ببیند رئیس جدید قوه قضائیه به چه میزان قاطعیت در برخورد با متخلفین و مفسدین درون قوه را عملی می‌کند.


[۱] – https://www.isna.ir/news/96110502904/

[۲] – https://www.yjc.ir/00TFWn

این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.