محورهای اساسی سند تحول قضایی اعلام شد

سخنگوی جدید قوه قضائیه محورهای اساسی سند تحول قضایی را اعلام کرد.

 

غلامحسین اسماعیلی در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: مردم عزیز ایران اسلامی تلاش‌ها و زحمات شما در سیل اخیر و حضور در جمع مردم و جمع آسیب‌دیدگان از سیل و ایفای نقش بسیار خطیری که شما و همکاران‌تان در انعکاس این حادثه و همت بلند مردم ایران اسلامی، سپاه، ارتش، بسیج و… داشتید، دیدند.

وی اضافه کرد: به‌نوبه خودم از استاد بزرگ و عزیز خودم، حجت الاسلام اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه که سالیان متمادی به‌نحو احسن وظیفه سخنگویی قوه قضائیه را انجام دادند، تشکر می‌کنم و آنچه اتفاق افتاد بنا به درخواست شخص ایشان بود. البته ایشان کماکان به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه در خدمت به مردم و دستگاه قضایی حضور دارند و تنها این بخش از مأموریت سابق حجت الاسلام اژه‌ای به من واگذار شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: حضور بنده در جمع شما، مقارن با دهه پنجم و آغاز چله دوم و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آغاز مسئولیت جدید در قوه قضائیه و تغییر مدیریتی در عالی سطح قوه قضائیه، شده است که به‌فال نیک می‌گیرم.

اسماعیلی ادامه داد: در پایان سال ۹۷ و آغاز دهه پنجم انقلاب، شاهد تغییر مدیریتی در عالی سطح قوه قضائیه بودیم و آیت الله آملی لاریجانی بعد از حدود ۱۰ سال خدمت توأم با توفیق، حسب‌الامر مقام معظم رهبری مقرر شد در مجمع تشخیص مصلحت نظام به انقلاب و اسلام خدمت کنند و آیت‌الله رئیسی که از فرزندان دستگاه قضا با تجربه ممتد در مجموعه قضایی کشور و برخوردار از فقاهت و تحصیلات عمیق حوزوی و دانشگاهی است، از ناحیه رهبر انقلاب به این سمت منصوب شدند. تمایز این انتصاب با انتصاب‌های قبلی در چند نکته است؛ برای اولین بار در تاریخ قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران این‌گونه رقم خورد که رئیس دستگاه قضا از دل مجموعه قضایی باشد که هم نشاط ایجاد کرد و هم نیازمند دوره شناخت نبودند و از روز اول کار را با قدرت آغاز کردند.

وی گفت: ویژگی دیگر این انتصاب این بود که آیت‌الله رئیسی قبل از انتصاب، برنامه پیشنهادی خود را به رهبر انقلاب تقدیم کرد و این برنامه مورد توجه و تأیید ایشان قرار گرفت به‌گونه‌ای که در ابلاغ انتصاب نیز به برنامه پیشنهادی ریاست قوه قضائیه و لازم و مفید بودن آن اشاره شد. داشتن برنامه در مدیریت امروز مهم‌ترین رکن برای موفقیت یک مدیر در سطوح عالی کشور است و این امر نشان می‌دهد آیت‌الله رئیسی با برنامه مسئولیت ریاست دستگاه قضایی را قبول کرده است.

اسماعیلی اضافه کرد: محوری‌ترین برنامه سند تحول قضایی عبارت از ابتنای برنامه ریاست قوه قضائیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، اعتمادسازی در بخش‌های مختلف جامعه و افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم زیاد پرونده‌های قضایی و اتخاذ تدبیر مناسب برای کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش چشمگیر جمعیت کیفری، برخورد قاطعانه با مفاسد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، احیای حقوق عامه، تکریم مراجعان و بخش‌های متنوع دیگر هستند.

وی ادامه داد: از بخش‌های ویژه این سند، ارتباط گسترده ارکان قوه قضائیه با جامعه، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات است، به همین منظور انتخاب سخنگوی قوه قضائیه در زمره اولین انتصابات، ریاست قوه قضائیه قرار گرفت. اگر این اهتمام در این حوزه نبود شاید انتخاب سخنگو در رتبه‌‌های بعدی قرار می‌گرفت. این بشارت را می‌دهم که نگرش دوره جدید قضایی، تقویت بیش از بیش رسانه‌ای و نخبگانی و همه اقشار مختلف جامعه است.

این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.