ترامپ: شوخی که نداریم؛ صنایع نظامی ما قطعاً طرفدار جنگ با ایران هستند! + فیلم

مصاحبه با فاکس‌نیوز

ترامپ

تیم ترامپ با افرادی که در جنگ، منافع اقتصادی دارند تغییر کرده است. این در کنار رفتار دفاعی ایران به نظر لَری ویلکرسون نشان می‌دهد اگر اکنون جنگی آغاز شود، از سوی آمریکا خواهد بود.

مصاحبه چندی پیش ترامپ با فاکس‌نیوز که در آن اعلام کرد برخلاف تیم امنیتی‌اش طرفدار جنگ با ایران نیست، چندین بار سوژه رسانه‌های منتقد در آمریکا شده و این بار به خاطر جمله‌ای که اذعان ترامپ به فشار شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی برای راه‌انداختن یک جنگ دیگر است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه پیرامون احتمال جنگ با ایران می‌گوید «شوخی که نداریم. ما یک مجموعه صنایع تسلیحاتی داریم که قطعاً طرفدار جنگ هستند». سپس شرح می‌دهد که چگونه فرماندهان نظامی در ابتدای دولتش او را در جلسه‌ای دوره کرده‌اند و همه نقاط جنگ‌خیر جهان را به گونه‌ای به ایران نسبت داده‌اند. او خیلی ترسیده است: «آنها (=ایرانیان) واقعاً قدرتمند بودند».

وزیر دفاع او، پاتریک شاناهان خود یک مرد بوئینگی است که در جنگ، منافع دارد، برخلاف وزیر قبلی جیمز متیس که بیشتر یک ارتشی باتجربه بود. اینکه شاناهان وقتی به جنگ با ایران فکر می‌کند، فقط پیامدهای سودآورش برای صنایع آمریکا را می‌بیند یا پیامدهای تلخش برای نهادهای نظامی و سیاسی آمریکا را مشخص نیست اما مهم این است که با تغییر کامل تیم نظامی- امنیتی در کاخ سفید، حالا دیگر هیچ کسی در رأس هرم اجرایی کشور نیست که مخالف جنگ باشد.

این شرایط در کنار بررسی رفتار دفاعی ایران به نظر لری ویلکرسون نشان می‌دهد اگر اکنون جنگی آغاز شود، از سوی آمریکا خواهد بود. این برخلاف عملیات روانی کاخ سفید است که دائماً تهدید می‌کند ایران نباید دست از پا خطا کند یا در منطقه به تهدید نیروهای آمریکایی دست بزند.

سرهنگ لری ویلکرسون که پیش از این رئیس دفتر کالین پاول به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دوره بوش بوده است، در مصاحبه با Real News هشدار می‌دهد که «ایران، عراق نیست. نمی‌دانم چند بار باید این را بگویم». او می‌گوید دو پیامد منفی در صورت جنگ با ایران وجود دارد:

۱- اگر اکنون تصور می‌کنید که یک اقلیت تندرو در مقابل سیاست‌های شما (آمریکا) ایستاده‌اند، این خیلی بهتر است تا اینکه همه «۸۰ میلیون ایرانی» در مقابل شما بایستند. حمله به ایران موجب می‌شود همه ایرانیان در مقابل شما بایستند در صورتی که شما می‌خواهید ایرانیان در مقابل حکومت خود بایستند.

۲- اگر به ایران حمله کنید، ایران به دلیل تفاوت توانایی‌هایش به حمله شما پاسخ می‌دهد و در این صورت شما هیچ راهی برای ادامه جنگ جز اشغال کامل ایران ندارید چون «بمب‌ها قرار نیست هیچکدام از اهداف ما را برآورده کنند». تازه اگر موفق شوید، این خود یعنی گرفتاری طولانی در یک باتلاق دیگر، بدتر از عراق؛ یک گرفتاری که «این امپراتوری (آمریکا) را برای همیشه فلج می‌کند… این یک فاجعه کامل است».

بخش‌های مهم از مصاحبه ترامپ همراه با تحلیل آن توسط لری ویلرکسون

دلیل اینکه جنگ با ایران پیامدهای شدیدتری از عراق دارد، به نظر ویلرکسون واضح است:

  • ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد، یعنی سه برابر عراق
  • ایران متحدتر است و یکدست‌تر
  • ایران ناهمواری‌هایی دارد که فقط خود ایرانی‌ها به خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند، مثل زاگرس.

ویلکرسون در ادامه مصاحبه تأکید می‌کند آنچه این جزئیات را ممکن است از چشم ترامپ دور نگه دارد، تیم امنیتی-نظامی او است و اینکه ترامپ عادت دارد به صِرفِ ملاحظه کلیات تصمیم بگیرد و الا رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها با «جنگ فاجعه‌بار و احمقانه در عراق در سال ۲۰۰۳» مخالفت کرده است.

دو سال پیش دون پیتیس در سی‌بی‌اس نوشت اگر خیال می‌کنید که ترامپ می‌تواند از زیر فشار این شرکت‌های تسلیحاتی خارج شود، کور خوانده‌اید. وی تعجب می‌کند برخی به این استناد می‌کنند که آمریکا از لحاظ درصدی از بودجه که به مخارج نظامی اختصاص می‌دهد، در جهان رتبه نهم را در اختیار دارد ولی مهم این است که همین درصد از بودجه کلان آمریکا ۱۰ برابر بودجه نظامی روسیه و سه برابر بودجه نظامی چین است که عمده آن به شرکت‌های تسلیحاتی می‌رسد.

این وضعیت که برای چندین دهه در سیاست آمریکا حاکم شده، همان خطری است که آیزنهاوردر دهه ۱۹۶۰ هشدار داده بود «کسب غیرقابل توجیه قدرت توسط مجموعه نظامی- صنعتی، خواسته یا ناخواسته».

منبع

https://therealnews.com/stories/trump-says-the-military-industrial-complex-is-pressuring-him-into-a-war-with-iran

https://www.cbc.ca/news/business/whitehouse-trump-afghanistan-economy-1.4258762

منبع مشرق
این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.