گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدی جمشیدی

رییس مرکز مطالعات فقهی و حقوقی، حقوق اسلامی

سلام حاج آقا ممنون از اینکه این  فرصت پیش آمد که در این گفتگو در خدمت شما باشیم.

در مورد مرکز مطالعات لطفا توضیحاتی درباره اهداف و برنامه ها داشته باشید.

ج

حجت الاسلام و المسلمین مهدی جمشیدی
حجت الاسلام و المسلمین مهدی جمشیدی

سلام علیکم و رحمه الله، تشکر میکنم از شما و عوامل مجموعه که با همت و نظریه پردازی در توسعه اهداف تلاش می کنید. در مورد مرکز مطالعات که نظر و برنامه ریزی که داشتیم برای اهداف پژوهشی و حقوقی مرتبط با مسائل روز حقوقی نشکیل گردیده و اینکه سعی ما این هست طبق چشم اندازهای که تعریف کردیم به تمامی خواسته های علمی و پژوهشی مرتبط با موضوعات طرح شده برسیم.انشالله

مهمترین هدف ما بحث و نظر پیرامون مسائل حقوقی که در جامعه هست و شکل میگیره کارهای با دقت نظر و علمی انجام بدهیم که در این عرصه حاصل و جمع بندی ارایه راهکارهای برای دستگاه قضایی باشد که عصای دستی باشیم برای توانمند سازی قدرت علمی و نظری قاضی که با آرای متقن داشته باشند.

س

فرمودید آرای متقن، چقدر ضعف  در این آرای صادر شده ملاحضه می کنید.

ج

روزانه بالای صدها آرای قضایی در تمامی محاکم سراسر کشور صادر می شود منظورمن آرای دادگاه ها هست با نظریات دادسرا فعلا کاری ندارم. دادسرا مرحله مقدماتی هست که یک بحث دیگری هست به نظرم. خب دادگاه ها و دادسراها با توجه به شلوغی که در ورودی پرونده ها هست و انتظار برای دریافت پاسخ نامه های استعلامی و نظرات کارشناسی و ارایه دلایل طرفین دعوی یک زمان طولانی از برای رسیدگی ایجاد میکند. تسلط علمی در تمامی ابعاد فقهی و اصولی و قوانین جاری و آشنایی با مسائل روز اجتماعی و سیاسی و فرهنگی که در کشور وجود دارد. باید یک قاضی مطالعه مستمر علمی داشته باشد در کنار بررسی نظرات اساتید دانشگاهی رشته های مرتبط که اینجور رفتار و دقت نظر در صحبت های طرفین دعوی میتواند منجر به صدور یک آرای متقن گردد. که همین امر آرای صادر شده کلی از روند اطاله دادرسی در شعب تجدید نظر و بعضا در دیوانعالی را خواهد گرفت.

س

در مورد هوشمندسازی روند صدور آرای قضایی چه مراحلی باید طی کرد

ج

در عصر حاضر و برتری تکنولوژی و فناوری بهترین و کم خطاترین روش بنظم جهت صدور آرای متقن استفاده از ظرفیت قدرتمند هوش مصنوعی هست که بدون خطا دادهای بانک اطلاعاتی آرای قوه قضاییه را تحلیل و بررسی در کسری از ثانیه انجام دهد و ابزاری برای صدور رای های علمی و دقیق باشیم. که در بانک اطلاعاتی قوه قضایی میلیون ها رای صادر شده وجود دارد که خیلی کمک حال جریان رسیدگی می باشد. برای رسیدن به این ابزار نیاز به توسعه سخت افزاری و پشتیبانی نرم افزاری قوی داریم که شرایط مطلوبی برای بهره برداری از این پتانسیل های موجود فراهم کند.

یک نکته اینکه با پیش بینی های انجام شده یک شعبه اختصاصی در دیوانعالی در مورد جرایم سایبری و رایانه ای ایجاد شده و از قضات با سابقه و خوش نظر مورد استفاده قرار گرفته و صددرصد توسعه هوش مصنوعی در روند قضایی همه داسراها و دادگاه های سراسر کشور را به این ابزار کارآمد مجهز خواهد کرد و خیلی خیلی تاثیر روشنی در روند رسیدگی های قضایی خواهد انجامید.

در مورد هوش مصنوعی انشالله بزودی مطلبی که کارکرد فقهی و قضایی آن تبیین شده منتشر خواهیم کرد.

 

 

قسمت اول

 

این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.