تبدیل سند دفترچه‌ای به تک‌برگ

«در حال حاضر هرگونه نقل‌و‌انتقال خانه با سند تک برگ انجام خواهد شد». این جمله تکلیف همه را نسبت به سند دفترچه‌ای یا به اصطلاح «منگوله‌دار» مشخص می‌کند، همه باید سندهای دفترچه‌ای را به سندهای تک‌برگ تبدیل کنند. شاید بپرسید برای انجام این کار کجا برویم؟ یا این‌ کار چقدر وقت می‌گیرد و چه هزینه‌هایی دارد؟ برای رفع ابهاماتی از این دست، در این مطلب سعی می‌کنیم به سئوالات شما پیرامون دریافت سند تک‌برگ پاسخ دهیم.

چرا سند تک‌برگ؟
برای انجام خیلی از کارها نیاز به دلیل است. اگر می‌خواهید دلیل اصرار مسئولان به تبدیل سند دفترچه‌ای یا همان منگوله‌دار به سند تک‌برگ را بدانید، در یک جمله برای‌تان خلاصه‌اش کنیم؛ این کار جلوی جعل را می‌گیرد! شاخصه‌های امنیتی در اسناد دفترچه‌ای کم است و همین باعث می‌شود به‌راحتی بتوان از روی آن‌ها جعل کرد. البته چاپ این دفترچه‌‌ها که معمولا یک تکه سرب هم همراه آن ضرب می‌شود هزینه‌بر است. درحالی‌که سندهای تک‌برگ دارای هولوگرام هستند، جعل کردن‌شان کار بسیار سختی است و هر کسی نمی‌تواند آن را جعل کند. این می‌تواند برای صاحبان سند دلگرمی باشد. درضمن همان‌طور که گفتیم برای معامله مسکن حتما باید سند تک‌برگ داشته باشید. می‌‌توانید‌ به‌راحتی آن را عوض کنید و به جای یک دفترچه‌ که حمل و نگهداری‌اش سخت است و امکان جعل در آن بالاست، یک سند تک برگ دریافت کنید که هرآنچه اطلاعات از ملک‌ نیاز دارید، در آن گنجانده شده باشد. روی این تک‌برگ‌ اطلاعاتی مثل شماره قطعه مساحت دقیق ملک، پلاک‌های اصلی، فرعی و مفروزی، بخش و ناحیه، نوع کاربری، سال ساخت، وضعیت خاص، آدرس پستی، کدپستی، نقشه محل وقوع ملک و کروکی آن، شماره‌های دفتر الکترونیکی، سمت و طبقه، امکانات اختصاصی و مشاعی و اطلاعات مالک وجود دارد.

کجا باید برویم؟
اگر سند ملک‌تان منگوله‌دار است و قصد تعویضش را دارید می‌توانید یکراست به اداره ثبت املاک ناحیه خود بروید و درخواست تعویض بدهید. اما اگر ملک جدید خریده‌اید و می‌خواهید سند را به نام خودتان بزنید و آن را به تک‌برگ تبدیل کنید، باید ابتدا به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید، درخواست استعلام‌ بدهید و بعد از این‌که جواب استعلام‌تان (۴۸ساعت بعد) آماده شد، با ارائه مدارکی (تسویه با شهرداری، تأییدیه پرداخت عوارض و…) که از شما بابت خرید ملک می‌خواهند، به اداره ثبت ناحیه مورد نظرتان بروید و درخواست سند تک‌برگ بدهید. این سند بعد از این‌که صادر شود توسط اداره‌ پست به آدرس شما ارسال می‌شود.

چه مدارکی لازم داریم؟
مدارک هویتی خودتان و فروشنده ملک، برگه خلاصه معامله، درخواست خریدار، اصل سند منگوله‌دار قدیمی، قبض‌های مربوط به ملکی که آن را خریداری کردید، کروکی ملک، کدپستی، نشانی دقیق ملک و فیش پرداختی‌ها برای این تغییر سند لازم است. درضمن اگر به شخصی وکالت داده‌ تا به جای شما این مراحل را طی کند، باید به او یادآور شوید که در تمام مراحل، وکالت محضری شما را در اختیار داشته باشد تا بتواند کارهای اداری‌‌تان را انجام دهد.

هزینه این کار چقدر است؟
برای هر شکل از سند زدن شما باید دین‌هایی که بر عهده‌تان است را پرداخت کنید. عوارض، پایان‌کار، بیمه و … علاوه بر این برای انتقال سند روی هم رفته چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان و برای استعلام سند ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید. مراجعه به اداره پست و پرداخت هزینه برای ارسال سندتان هم برعهده شماست. یک هزینه دیگر هم ممکن است متحمل شوید که آن مربوط به ثبت سندتان در اداره ثبت اسناد است. اگر ملک‌ مورد نظرتان قبلا به ثبت نرسیده باشد، باید مبلغی را که اداره ثبت اعلام می‌کند پرداخت کنید. این رقم بسته به ملک متفاوت است.

حالا با دانستن روند تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ، به‌راحتی می‌توانید سند ملکی که در آن ساکن هستید، یا خرید‌و‌فروش کرده‌اید را به سند تک‌برگ تبدیل کنید. اگر سئوالی در ذهن شما درباره دریافت سند تک‌برگ به‌وجود آمده که در این مطلب به آن پاسخ نداده‌ایم از ما بپرسید تا در مطالب بعدی به سئوالات شما پاسخ دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.